S t a t u t
Stowarzyszenia Samorządów Polskich Współdziałających z Parkami Narodowymi oraz
Samorządów posiadających na swym terenie inne obszary prawnie chronione
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie Samorządów posiadających na swoim terenie Parki Narodowe i Krajobrazowe zwane dalej „Stowarzyszeniem”, działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 Nr 79, poz. 855 ze zm. ) i posiada osobowość prawną.
§ 2
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz są
Brusy.
Rozdział II
Cele i formy działania
§ 3
Celem Stowarzyszenia jest wsparcie działań Samorządów posiadających na swoim terenie
obszary prawnie chronione dążących do ich rozwoju, zgodnie z zasadą zrównoważonego
rozwoju, a w szczególności:
- Reprezentowanie interesów członków Stowarzyszenia wobec władz państwowych,
administracji państwowej i samorządowej, instytucji międzynarodowych, innych instytucji
i podmiotów oraz osób fizycznych. - Współudział w tworzeniu prawa z zakresu wyznaczonego przez cele Stowarzyszenia.
- Współpraca w zakresie promocji członków Stowarzyszenia.
- Dążenie do uzyskania dodatkowej subwencji środowiskowej z racji utraconych dochodów z obszarów prawnie chronionych.
- Pozyskiwanie środków na przedsięwzięcia związane z ochroną przyrody na terenie
członków Stowarzyszenia. - Prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie objętym statutem.
- Realizowanie innych zadań, wniosków i postulatów członków Stowarzyszenia.
§ 4
Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- Tworzenie grup specjalistycznych inicjujących działania służące realizacji celów
Stowarzyszenia. - Współpracę z parlamentarzystami RP celem spowodowania inicjatywy ustawodawczej
dotyczącej realizacji celów Stowarzyszenia. - Kontakt ze środkami masowego przekazu.
- Prowadzenie negocjacji z instytucjami finansującymi ochronę środowiska, takimi jak: MOŚZNiL, Narodowy i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
i innymi w celu partycypowania w inwestycjach zapewniających ochronę środowiska
naturalnego dla uzyskania dotacji oraz umarzalnych, preferencyjnych kredytów i pożyczek. - Pozyskiwanie środków na realizację celów Stowarzyszenia i potrzeb jego członków.
- Współpraca z Rzecznikiem Praw Obywatelskich.
- Pozyskiwanie nowych członków do Stowarzyszenia.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 5
- Stowarzyszenie zrzesza:
a) członków zwyczajnych,
b) członków wspierających,
c) członków honorowych. - Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda jednostka samorządowa,
na terenie której znajdują się obszary prawnie chronione, przez które rozumie się parki narodowe, rezerwaty przyrody oraz obszar Natura 2000. - Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, uznająca cele i zasady
działania Stowarzyszenia, która zadeklaruje opłacenie składek oraz pomoc finansową,
rzeczową lub organizacyjną w realizacji celów Stowarzyszenia. - Nabycie praw członka zwyczajnego i wspierającego następuje w drodze uchwały Zarządu Stowarzyszenia, na podstawie pisemnej deklaracji.
- Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia na wniosek Zarządu.
§ 6
Członek zwyczajny ma prawo:
- Czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
- Uczestniczenia we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia,
- Zabierania głosu we wszystkich sprawach dotyczących Stowarzyszenia, zgłaszania opinii, wniosków i postulatów,
- Korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia.
§ 7
Członek zwyczajny obowiązany jest do:
- Czynnego uczestnictwa w realizacji zadań statutowych,
- Przestrzegania postanowień statutu,
- Regularnego opłacania składek członkowskich.
§ 8
Członkowie wspierający i honorowi posiadają prawa i obowiązki wg § 6 i 7, za wyjątkiem
czynnego i biernego prawa wyborczego. Członkowie honorowi nie mają obowiązku płacenia składek.
§ 9
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1) dobrowolnego wystąpienia ( w przypadku samorządu – w drodze uchwały jednostki
samorządowej) z zachowaniem 3 – miesięcznego okresu wypowiedzenia,
2) skreślenia z listy członków Stowarzyszenia z powodu zaległości w uiszczaniu składki
członkowskiej, dłuższym niż 6 miesięcy, po uprzednim pisemnym upomnieniu,
3) śmierci osoby fizycznej.
- Decyzje o skreśleniu z listy członków Stowarzyszenia podejmuje Zarząd Stowarzyszenia.
- W uzasadnionych przypadkach możliwe jest ponowne nabycie prawa członka
Stowarzyszenia.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna i władze Stowarzyszenia
§ 10
- Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zgromadzenie Członków,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.
- Kadencja wszystkich wybieranych władz Stowarzyszenia trwa 4 lata, a wybór odbywa się
w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów. - W skład władz Stowarzyszenia w przypadku ustania członkostwa w Stowarzyszeniu,
uzupełnia się powołując na wakujące miejsca osoby spośród nie wybranych kandydatów wg kolejności uzyskanych głosów. Liczba powołanych w ten sposób członków władz nie może przekraczać 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
§ 11
Walne Zgromadzenie Członków
- W Walnym Zgromadzeniu biorą udział:
1) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni – po jednym przedstawicielu każdego
samorządu,
2) z głosem doradczym – członkowie honorowi i wspierający.
- Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd, co najmniej raz w roku, powiadamiając członków o terminie, miejscu i porządku obrad najpóźniej 14 dni przed rozpoczęciem zgromadzenia.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Zarząd zwołuje z zachowaniem trybu określonego w ust. 2
1) z własnej inicjatywy,
2) na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków Stowarzyszenia w terminie 30 dni od wpłynięcia wniosku.
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
1) określenie głównych kierunków działalności Stowarzyszenia,
2) wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
3) zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
4) udzielanie Zarządowi i Komisji Rewizyjnej absolutorium,
5) uchwalanie wysokości składki członkowskiej,
6) rozpatrywanie i załatwianie wniosków i postulatów zgłaszanych przez członków
Stowarzyszenia.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności
co najmniej połowy członków Walnego Zgromadzenia w głosowaniu jawnym lub tajnym. - Jeżeli Walne Zgromadzenie nie może podejmować uchwał wobec nieobecności ponad
połowy uprawnionych do głosowania Zarząd może podjąć decyzje o zwołaniu Walnego Zgromadzenia w terminie dodatkowym. Podejmowanie uchwał Walnego Zgromadzenia
w terminie dodatkowym wymaga obecności przynajmniej 30% uprawnionych do
głosowania. Walne Zgromadzenie może zostać zwołane w terminie dodatkowym bez
odrębnego powiadomienia w trybie przewidzianym w § 11 ust. 2, jeżeli w zawiadomieniu
o zwołaniu Walnego Zgromadzenia w terminie podstawowym wyraźnie to zaznaczono
i wskazano ewentualny termin dodatkowy.
§ 12
Zarząd
- Zarząd kieruje bieżącą działalnością Stowarzyszenia, realizuje uchwały Walnego
Zgromadzenia, reprezentuje na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym
Zgromadzeniem. - W skład Zarządu wchodzi od 5 do 9 osób: przewodniczący, zastępcy przewodniczącego,
sekretarz, skarbnik oraz członkowie. Dopuszczalny jest wybór członków Zarządu spoza Walnego Zgromadzenia w liczbie nie przekraczającej 50% składu Zarządu. - Zarząd wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jego zastępców, Sekretarza
i Skarbnika. - Posiedzenia Zarządu zwołuje Przewodniczący, a uchwały i decyzje Zarządu zapadają
zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej ½ składu członków Zarządu. - Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Do kompetencji Zarządu należy:
1) realizacja celów Stowarzyszenia oraz uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,
2) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków,
3) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
4) przyjmowanie i skreślanie członków Stowarzyszenia,
5) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
6) podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych Stowarzyszenia,
7) organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
8) powoływanie stałych i doraźnych komisji oraz tworzenie w ramach majątku
Stowarzyszenia funduszy dla określonych zadań. - Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia, w zakresie zaciągania zobowiązań
finansowych mają prawo składać Przewodniczący i jeden członek Zarządu lub Zastępca
przewodniczącego i członek Zarządu.
§ 13
- Komisje stałe i doraźne, o których mowa w § 12 ust. 6 pkt. 8 Walne Zgromadzenie
powołuje w formie uchwały, określającej liczbę członków Komisji, jej zadania i czas
działania. - Członkami Komisji mogą być członkowie Stowarzyszenia jak i osoby nie będące członkami Stowarzyszenia w liczbie nie przekraczającej ¼ składu Komisji. Przewodniczącym Komisji jest członek Stowarzyszenia.
- Przewodniczący Komisji składa Zarządowi sprawozdania z jej działalności.
- Przewodniczący Komisji ma prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem
doradczym.§ 14
- Fundusze na realizacje określonych zadań, o których mowa w § 12 ust. 6 pkt 8 Zarząd
tworzy poprzez uchwałę określającą zarazem Regulamin Funduszu ustalający zasady
zarządzania Funduszem i sposób jego wykorzystania. - Zarząd ustala osoby odpowiedzialne za zarządzaniem Funduszem.
- Fundusze tworzone są z majątku Stowarzyszenia. Uchwała Zarządu może określić rodzaje wpływów Stowarzyszenia, które zasila Fundusz.
§ 15
Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna jest powołana do sprawowania kontroli nad działalnością
Stowarzyszenia. - W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą 3 osoby spośród członków Stowarzyszenia, w tym Przewodniczący, Sekretarz i członek.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji w organach Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna konstytuuje się w ramach swego składu.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
2) ocena działalności Zarządu,
3) wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnych Walnych Zgromadzeń Członków
Stowarzyszenia,
4) przedstawianie Zarządowi uwag i wniosków w sprawie działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia,
5) składanie sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej na Walnym Zgromadzeniu,
6) wnioskowanie o zatwierdzenie sprawozdań z działalności Zarządu, sprawozdań
finansowych oraz udzielania lub odmowy udzielania absolutorium władzom
Stowarzyszenia.
Rozdział V
Majątek i fundusze Stowarzyszenia
§ 16
- Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Majątek Stowarzyszenia powstaje z:
1) składek członkowskich,
2) darowizn,
3) dochodów z własnej działalności gospodarczej,
4) dochodów z majątku Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową, rachunkowość zgodnie
z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Środki pieniężne, niezależne od źródeł ich pochodzenia winny być przechowywane wyłącznie na koncie bankowym Stowarzyszenia.
Rozdział VI
Zmiany statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 17
Statut Stowarzyszenia może być zmieniony uchwała Walnego Zgromadzenia członków
Stowarzyszenia podjęta bezwzględną większością głosów uprawnionych do głosowania.
§ 18
- Rozwiązanie Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia członków podjętej większością 2/3 głosów uprawnionych do głosowania.
- Walne Zgromadzenie powołuje Komisje Likwidacyjna, która zgodnie z ustalonymi przez Zgromadzenie wytycznymi przeprowadzi likwidacje.
3. Walne Zgromadzenie jednocześnie z uchwałami określonymi w ust. 1 i 2 podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku likwidowanego Stowarzyszenia.
Treść Statutu w wersji elektronicznej dostępna w zakładce DO POBRANIA